ساعات کاری :

آدرس :

ابتدای کردستان جنوب - ساختمان کردستان - طبقه سوم - واحد 11

رزرو نوبت

لطفا قبل از مراجعه، یک زمان رزرو نمایید.

ارتباط با ما

کاربردهای لیزر در درمان ارتودنسی چیست؟

لیزر و درمان ارتودنسی

لیزر با توجه به توانایی‌ها و قابلیت‌هایش توانست راه خود را به پزشکی و همچنین دندانپزشکی باز کند و در درمان بیمار‌ی‌ها کاربرد داشته باشد. می‌توان لیزر را نوری تقویت شده تعریف کرد که با توجه به طول موجش کارایی‌های مختلفی از جمله کنترل درد تا انجام جراحی را داراست. البته از لیزر برای جراحی‌های زیبایی نیز استفاده می‌شود.

لیزر در دندانپزشکی به صورت طول موج‌های قرمز و مادون قرمز کاربرد دارد. باید خاطر نشان کرد که این طول موج‌ها هیچ خطری برای بیمار ندارند. از لیزر در درمان ارتودنسی هم استفاده می‌شود.

کاربردهای لیزر در درمان ارتدنسی چیست؟

لیزر و ارتودنسی

لیزری که در ارتودنسی به کار می‌رود، نوع مخصوص بافت‌های رنگی است. این لیزر، لیزر دیود بافت نرم است که در جراحی‌های لثه هم کاربرد دارد. این نوع لیزر بافت اضافی را حذف می‌کند و جلوی خونریزی را می‌گیرد. البته محل جراحی را نیز ضد عفونی می‌کند. لیزر هرگز به بافت‌های کناری آسیبی وارد نمی‌کند، زیرا بسیار دقیق عمل می‌کند و تنها بافت مورد نظر را هدف قرار می‌دهد. مهم‌ترین مسئله در مورد لیزر بدون درد بودن آن است. لیزر موجب سرعت بخشیدن به درمان می‌شود و نتایج مطلوب‌تری عاید بیمار خواهد شد.

یکی از کاربردهای لیزر در درمان ارتودنسی نمایان کردن دندان نهفته است. به این ترتیب که با لیزر بافت روی دندان برداشته می‌شود. یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از لیزر در ارتودنسی را می‌توان تنظیم دقیق براکت‌ها روی لثه دانست. در بسیاری موارد ممکن است لثه به اندازه کافی عقب نرفته باشد که براکت را بتوان روی آن چسباند، اما با لیزر محل براکت‌ها تنظیم می‌شود و به خوبی روی دندان‌ها می‌چسبد. این دقت نظر می‌تواند طول درمان ایده آل ارتودنسی را کوتاه‌تر کند.

کاربردهای لیزر در درمان ارتدنسی چیست؟

در جراحی لثه با لیزر نیز در ابتدا متخصص ارتودنسی ژل بی حسی روی لثه‌ها می‌زند و سپس آنها را به شکل و اندازه مد نظر تغییر می‌دهد. بیمار جز حرکت لیزر روی لثه‌ها چیز دیگری را متوجه نخواهد شد. به این ترتیب بدون دردسر و خونریزی جراحی صورت می‌گیرد. قرمزی پس از انجام جراحی به زودی رفع خواهد شد و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

سرعت بخشیدن به حرکت دندان‌ها در استخوان و آماده ساختن مینای دندان با لیزر امکان پذیر است. افراد طی درمان ارتودنسی ممکن است دچار تورم لثه شوند که در اثر وجود باکتری‌ها و تمیز نشدن فضای بین براکت‌ها ایجاد می‌شود. با لیزر می‌توان این تورم‌ها را از بین برد. ممکن است در پایان درمان در لثه‌ها ناهماهنگی دیده شود که با لیزر می‌توان بین لثه‌ها هماهنگی به وجود آورد.

مزایای ارتودنسی با لیزر

• تسریع درمان
  • آسودگی بیمار و کاهش اضطراب او در طی درمان
  • کوتاه شدن دوران بهبود
  • ایمنی بیشتر
  • خونریزی کمتر
  • حفظ سلامت دندان و لثه بیمار
  • کاهش درد

دستورالعمل‌های پس از درمان با لیزر در ارتودنسی

• برای کاهش دردهای احتمالی بیمار می‌تواند از ایبوپروفن استفاده کند.
  • مصرف دهان شویه‌ها یا آب نمک برای ضد عفونی کردن دهان بعد از لیزر بهبودی را تسریع می‌کند.
  • برخی پزشکان برای کاهش ناراحتی استفاده از ژل ویتامین E را روی محل مورد نظر تجویز می‌کنند.
  • بهتر است تا چند روز از خوردن غذاهای تند و داغ خودداری شود.

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم